Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van aleidensjon1 - WaarBenJij.nu Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van aleidensjon1 - WaarBenJij.nu

Kununurra

Door: Aleid

10 Augustus 2016 | Australië, Kununurra

Tja, een reisverslag maken, dat lukt wel op papier, maar niet via deze site....internet laat mij in de steek. Vanaf het moment dat we de outback ingingen, was het bijna niet meer mogelijk om contact te houden. En als het al mogelijk was om WiFi te hebben, zochten we vooral contact via whatsapp met de kinderen. Hier dan een verkorte versie van wat we hebben gedaan en hebben meegemaakt. Vrijdags vertrokken via de Kennedy Highway en dit was nog verhard! Maar dan iets voorbij Mount Surprise van de Highway af en de zg. dirt road op! Yes..regelrecht de outback in! En het was een avontuur!! Het zijn onverharde wegen bedekt met rood gravel. En een stof.... Het zit overal! Je kunt nu niet meer snel rijden en dus doe je lang over de afstanden. En ja..dan komt de onvermijdelijke 'creek'! Je moet met je auto dwars door het water, best eng de eerste keer. Afijn, we kwamen aan in Cobbeld Gorge. En de volgende dag zijn we een 'bushwalk' gaan maken onder begeleiding van de Parkranger. Daarna ook met een boot de Gorge in en zagen wij onze eerste zoetwaterkrokodillen. Gelukkig zijn deze 'freshy's' niet zo gevaarlijk als de 'salty's'! Een mooie belevenis. Daarna verder naar Georgetown, Croydon en dan op de Leichard Lagoon camping park, voor het eerst zonder stroom en water... Inmiddels al veel springertjes gezien, helaas ook veel dode. Dan de volgende dag verder. In Normanton natuurlijk bij de grootste krokodil ever even een foto gemaakt, vanzelfsprekend niet een echte! We vervolgen de Savannah Way en rijden door prachtig gebied, links gras en eucalyptusbomen en rechts gras en eucalyptusbomen... En dat vele en vele kilometers lang en maar stuiven en stuiven! Dan kijken we bij de Leichhardts falls, rotsachtig en massieve stenen, we horen aan de overkant van de rivier iemand roepen..Sjohon!!!! Zijn het Nel&Jan aan het 'freebee'en, oftewel vrij kamperen. Wij natuurlijk toen ook en zijn de nacht daargebleven, gebarbecued en weer veel gepraat. Ook naar een waanzinnig mooie sterrenhemel gekeken! Het is overdag heel warm, maar tegen het ochtendgloren is het heel fris. Daarna weer verder getrokken, inmiddels dringend op zoek naar stroom!! Maar ja, op onze tocht kom je veel op de outbackcampgrounds en dat heb je dan niet, jammer dan. Na Burketown richting Gregory Downs en dan naar Adels Grove bij het Lawn Hill NP. Weer prachtig, we hebben daar een flinke wandeling gelopen. Inmiddels trokken we weer verder en kwamen aan in Hells Gate en ja ...stroom!! Hier hebben we alles opgeladen wat moest, mobieltjes, batterijen, iPads enz. Hierna op weg naar de grens tussen Queensland en Nothern Territory. We kwamen aan in Booroloola, echt aboriginalgebied. De supermarkets daar stellen echt niets voor, een paar blikken eten en wat flesjes water en limonade. Uiteindelijk gekampeerd in Cape Crawford. Een pompstation en een roadhouse. Hierna flink wat kilometers gemaakt, via de Carpentaria Highway en de Stuart Highway om wat tijd in te halen, en dit zijn verharde wegen, maar stel je daar niet teveel van voor...in het midden een strook asfalt en als er een tegenligger komt ( 1 in de 2 uur) ga je met je linkerbanden op het gravel en zij ook en kun je langs elkaar heen. We komen door Mataranka en rijden door naar Katherine, het NP Nitmiluk. Geweldig mooie omgeving, met leuke kangoeroetjes op de campground. Ook komen we weer veel mensen tegen met een Nederlandse achtergrond en ook de Aussies zijn zulke aardige mensen! Toen naar Darwin, een bezoek aan het Art en Cultural Museum met een mooie tentoonstelling van aboriginal schilderijen en over de cycloon Tracy. Toen nog even met de voetjes in de Indische Oceaan gestaan en een heerlijke nacht daar in Darwin geslapen! Hierna gingen we de volgende dag naar het Kakadu NP. Helaas zien we veel verbrand gebied, het ziet er triest uit, ook de trails om te lopen zijn niet goed aangegeven, het visitorcenter is niet bemand en we besluiten om terug naar Katherine te rijden. Onderweg zien we nog wel de spoorlijn die van Darwin naar Adelaide loopt, over Alice Springs, een reis van 3000 kilometer. Weer vertrokken we, over de Victoria Highway naar Timber Creek. Wat een fantastisch mooie route! We genoten van die prachtige natuur, grassen, bomen, heuvels en rotsen. Zonnetje erbij, wat wil je nog meer... Iets voorbij Timber Creek zou een mooie camping aan de Victoria River, zijn volgens de info van Jan en Michelle, dus even zoeken en ja, we rijden op en wie zitten daar!!! Jan&Nel. Inmiddels hebben alle mensen die op 9 augustus 2016 in Australië zijn, een formulier gekregen om in te vullen, een soort volkstelling waar aan iedereen gevraagd wordt om mee te doen. Gedaan! Het is weer gezellig, we praten en er komen nog meer ned/aus mensen bij en later lekker bij de rivier kijken. Er staan hier hele grote bomen, de zg. Boaptrees. Ook zien we het verleidelijke nest van een Bowerbird. Allemaal mooi en interessant. Dan na weer een nacht samen free te hebben gekampeerd gaan we ieder weer op pad. Nu moeten we door een hele strenge controle, die van Western Australia! We mogen geen vers fruit, groenten, noten, honing en melkproducten mee nemen! De mevrouw bij de grens moet in de camper de koelbox en de kastjes controleren, gelukkig goedgekeurd en we mogen doorrijden. We komen aan in Kununurra, naar de supermarkt, die wel veel heeft en dan naar een camping hier..met stroom! Een extra dagje en daarna 14 dagen in de outback stof happen! De Gibb River Road gaan we doen, weer een groot avontuur. Ze zeggen een 'rough' dirty road, lots of creeks! We zien wel... We zijn dus een tijdje offline! Het vergaat ons prima en hopelijk ieder van jullie ook, groeten.

• 12 Augustus 2016 - 09:50

Francien Van Rijswijk:

Wat een verhaal, ik heb genoten. Gelukkig hier dan weer geen stof in de neus, regendruppels van de lip likken, dat is andere koek. Jullie maken een pracht reis. Onthoud dat daar waar geen wifi is je de mooiste plekjes vindt. Ik spreek uit ervaring. Helaas moeten wij dan wel weer de mooie verhalen missen, maar die komen nog wel. Heb toch even op google jullie route uitgestippeld, nog een eind te gaan dus. Geniet van elkaar, de omgeving, de indrukken, de gesprekken met de locals etc. Overigens kijk ik naar een huis dat akelig stil is, geen kleinkinderen en geen zwaaimomenten met jullie. Tot het volgende hoofdstuk.

• 12 Augustus 2016 - 14:48

Leo En Nienke:

Jullie via FB even "gesproken" en nu jullie verslag gelezen en genoten. Wat een reis en heel leuk dat jullie Jan en Nel "toevallig" elke keer tegenkomen! Veel plezier met stof happen in de komende tijd en we zien/horen wel weer wanner jullie weer online zijn. XXX uit Huppel.